Customer Journey

De Customer Journey is een belangrijk onderdeel van het online marketing plan. Simpel gezegd is het de 'weg' die gebruikers afleggen voordat ze een aankoop maken. Dit wordt vastgelegd in de zogenaamde 'Customer Journey Mapping', ofwel CJM.  Het is een welbekende methode om de verschillende processen te ervaren uit de ogen van de klant, en is vaak leidend bij het ontwerpen of maken van websites/campagnes. Hierin horen ook de emoties die zij ervaren tijdens dit proces. Eventuele pijnpunten die hierin naar voren komen kunnen gebruikt worden om de website te optimaliseren.

(B2bmarketeers, 2018)

 

De Stappen om een CJM te maken

Zie de afbeelding hiernaast van mijn zelfgemaakte infographic welke weg je moet afleggen om de CJM te maken.

Klantbeleving

In een groot onderzoek is naar voren gekomen dat klantbeleving van groot belang is voor het imago van het bedrijf, en hoe snel klanten het bedrijf zullen aanbevelen bij vrienden/familie. Een aantal conclusies uit het onderzoek laten zien dat:

- Touchpoints waarbij rechtstreeks contact is met het bedrijf (denk bijvoorbeeld aan telefonisch contact) zeer belangrijk zijn, vooral voor de emotionele beleving van de klant. Vele bedrijven weten dit niet te benutten, want ze laten geen positief gevoel achter aan de klant.

- Negatieve belevingen worden naar schatting TWEE keer zo snel gedeeld dan positieve belevingen, voornamelijk op sociale media. Hiermee kan jouw bedrijf een slecht imago krijgen, wat potentiële klanten kan afschrikken om producten bij jou te kopen nadat bijvoorbeeld een klant slecht is geholpen aan de telefoon.

- Wil je wel dat klanten jou aanbevelen en een positief gevoel hebben over het bedrijf? Dan hangt dit vaak samen met de vriendelijkheid richting klanten vanuit medewerkers, en de service die geleverd wordt naast het product. Zorg dat dit goed in orde is! (Visser & Sikkenga, 2015)

Zelfgemaakte infographic met behulp van bron: (Nijhuis, 2016)

De fases van de klant

De fases die de klant doorloopt op weg naar de aankoop zijn als volgt:

- Awareness: Hoe vind de klant ons bedrijf? Is het juiste aanbod aanwezig op het juiste kanaal?

- Consideration: De klant gaat vergelijken met onze concurrenten. Hebben wij alle juiste informatie getoond? Is er genoeg advies gegeven?

- Purchase: De klant is overtuigd en wilt overgaan tot aankoop. Hoe kan de klant dit doen? Kunnen wij de klant goed te woord staan bij vragen?

- Loyalty: Een tevreden klant kan loyaal worden naar het bedrijf. Hebben wij alles gedaan om de klant tevreden te stellen? En kunnen wij de klant goed helpen als er service nodig is, of als er klachten zijn? (Petersen, 2016)

Video

Als afsluiter een creatieve video waarmee duidelijk de CJM wordt uitgelegd:

(UX Mastery, 2014)

 

 

Bibliografie

B2bmarketeers. (2018). Customer Journey Definitie. Opgeroepen op juni 7, 2018, van https://www.b2bmarketeers.nl/customer-journey-definitie/

Nijhuis, N. (2016, mei 25). Persona en customer journey maken, tools en tips. Opgeroepen op februari 7, 2018, van https://nicklink.nl/2016/05/25/persona-en-customer-journey-maken-tools-en-tips/

Petersen, P. (2016). De Online Zoektocht (p. 65-69). Van Duuren Media.

UX Mastery. (2014, september 15). How to create a customer journey map. Opgeroepen op mei 29, 2018, van https://www.youtube.com/watch?v=mSxpVRo3BLg

Visser, M., & Sikkenga, B. (2015). Basisboek online marketing. (p. 369). Noordhoff Uitgevers.

 

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb