Social Media
Vandaag gaan we het hebben over iets waar we bijna allemaal dagelijks gebruik van maken: Social Media. Ik neem jullie mee in de wereld die niet meer weg te denken is uit ons leven, en richt mij vooral op de aspecten die je als marketeer kunt gebruiken.
Welke social media zijn er?
Er zijn ontelbare social media, van klein tot groot. Echter zal ik mij enkel richten op bekende social media die in Nederland groot zijn en die interessant zijn voor bedrijven om op te adverteren. Want: hoe meer gebruikers, hoe interessanter het is voor bedrijven.
Facebook: Veruit de grootste in Nederland. Dagelijks maken ruim 7,6 miljoen actieve Nederlands gebruik van Facebook. Het aantal accounts in Nederland ligt hoger, namelijk op 10,8 miljoen, maar zij gebruiken Facebook niet dagelijks.
Instagram: Instagram is vooral populair onder jongeren. Van de 4,1 miljoen accounts zijn er dagelijks 2,1 miljoen actief. Van deze cijfers is 74% onder de 20 jaar oud.
YouTube: Vrijwel iedereen heeft wel eens (indirect) een video op YouTube gezien, maar 8 miljoen Nederlands maken hier echt gebruik van waarvan 2,2 miljoen dagelijks. Ook dit zijn vooral jongeren, maar mensen onder de 40 kijken ook regelmatig op YouTube. (Oosterveen, 2018)
(Visser & Sikkenga, 2015)
Invloed
Wat heeft adverteren op deze social media voor invloed op jouw bedrijf?
Facebook: Op Facebook vergroot je je naamsbekendheid, vooral als een groot deel van jouw doelgroep op Facebook zit. Het is laagdrempelig om bijvoorbeeld vragen/opmerkingen te plaatsen op de pagina van jouw bedrijf. Je kunt er ook veel mensen door bereiken middels pagina likes. Ook als mensen niet reageren op jouw Facebook berichten, oftewel passieve participatie, kan een positieve invloed hebben op jouw bedrijf. Ze zien namelijk jouw bedrijf en bericht voorbij komen, en dat blijft hangen. (Likeconomics, 2018)
Instagram: Op Instagram spreek je vooral jongeren aan. Het is minder laagdrempelig en je moet ook echt adverteren om bij onbekende mensen op de radar te komen in tegenstelling tot Facebook waar mensen berichten kunnen delen of kunt zien dat mensen ergens op reageren. Het heeft wel een groot bereik en volgens onderzoek zijn gebruiken 2,5 keer meer geneigd om op een advertentie te klikken dan andere sociale media. (Groenhof, 2015)
YouTube: Op YouTube spreek je een breder publiek aan dan bijvoorbeeld Instagram. Echter kan je hele specifieke targets stellen, dus als jouw doelgroep iets ouder is dan de meerderheid kan je deze alsnog goed bereiken. Het voordeel van YouTube is de manier van adverteren. Je betaald niks als de gebruiker jouw video overslaat, je betaald enkel en alleen als zij op de video klikken of de video afkijken. Dit maakt jouw leads een stuk interessanter. (Goes, 2017)
Voor en Nadelen
Wat zijn de voor en nadelen van deze sociale netwerken? Een klein overzicht:
Facebook: Het grote voordeel van Facebook is dat het simpelweg de grootste is, dus je hebt het grootste bereik en je kan goed een target instellen op je doelgroep. Je kan ook gebruik maken van 'A/B testing', dit houdt in dat je twee verschillende advertenties kan gebruiken voor verschillende doelgroepen die je instelt. Het nadeel van Facebook is dat het prijzig is en er veel concurrentie is. (Glover, 2018)
Instagram: Het voordeel van Instagram is dat je, als je een jongere doelgroep hebt, hierop makkelijker jongeren kan aanspreken omdat dit vooral door jongeren gebruikt wordt. Omdat Instagram onderdeel is van Facebook kan je gebruik maken van de zelfde tools die Facebook ook heeft, Het nadeel is ook gelijk het voordeel: de gebruikers zijn jong. Heb je een oudere doelgroep dan is Instagram waarschijnlijk niet de juiste plek voor jouw bedrijf. (KeyMedia, 2016)
YouTube: Heel groot bereik, en het is onderdeel van Google waardoor YouTube ook gebruik maakt van AdWords, wat het makkelijk maakt om te adverteren. Het nadeel is wel dat je een video moet produceren, wat veel tijd en geld kost en je hebt geen garantie dat mensen daadwerkelijk daardoor gaan kopen. (Fairley, 2015)
Doelgroepen
Hieronder een handig overzicht welke leeftijden van welke sociale media gebruik maken:

Bron: (Atvise, 2018)
Kosten
Adverteren op Sociale Media kan in principe gratis zijn, zoals bijvoorbeeld op Facebook. Als je daarop een post plaatst en veel mensen reageren, delen en/of 'like-en' jouw bericht, heb je organisch een groot bereik. Dit bereik kan echter nog groter door deze posts te boosten door middel van geld. Hiervoor kan je per advertentie een maximaal budget instellen, zoals 1000 euro. Zo werken alle sociale media die ik behandeld heb. Ieder bedrijf is anders dus elk bedrijf zal zijn budget anders samenstellen. Meestal is dit 0,2% van de omzet. (Veldwijk, 2018) (Duursma, 2013)
Bibliografie
Atvise. (2018, februari). Welke social media gebruikt mijn doelgroep. Opgeroepen op mei 31, 2018, van https://www.atvise.nl/wp-content/uploads/2018/02/Welke-social-media-gebruikt-mijn-doelgroep.png
Duursma, J. (2013). Sociale media strategie in 60 minuten. (p. 144). Haystack Uitgeverij.
Fairley, J. D. (2015, maart 31). The Pros and Cons of YouTube Business Marketing. Opgeroepen op mei 31, 2018, van https://www.linkedin.com/pulse/pros-cons-youtube-business-marketing-james-dean-fairley/
Glover, E. (2018, februari 6). Facebook Advertising – Advantages & Disadvantages. Opgeroepen op mei 31, 2018, van https://www.hallaminternet.com/facebook-advertising-advantages-disadvantages/
Goes, B. (2017, augustus 29). Waarom je nú moet starten met adverteren in YouTube. Opgeroepen op mei 31, 2018, van https://www.zeo.nl/adverteren-youtube/
Groenhof, N. (2015, oktober 1). Adverteren op Instagram? Dit is hoe het werkt. Opgeroepen op mei 30, 2018, van https://www.frankwatching.com/archive/2015/10/01/adverteren-op-instagram-dit-is-hoe-het-werkt/
KeyMedia. (2016, november 3). THE PROS AND CONS OF INSTAGRAM ADVERTISING. Opgeroepen op mei 30, 2018, van https://keymediasolutions.com/news/social-media/pros-cons-instagram-advertising/
Likeconomics. (2018). Hoe effectief is adverteren op Facebook? Opgeroepen op mei 29, 2018, van https://www.likeconomics.nl/adverteren-op-facebook/de-roi-van-facebook/
Oosterveen, D. (2018, januari 29). Social media in Nederland 2018: uittocht van jongeren op Facebook. Opgeroepen op mei 31, 2018, van https://www.marketingfacts.nl/berichten/jongeren-keren-facebook-massaal-de-rug-toe
Veldwijk, J. (2018). Hoe bepaalt u het budget voor uw Social Media strategie? Opgeroepen op mei 31, 2018, van https://www.veldmerk.nl/hoe-bepaalt-u-het-budget-voor-uw-social-media-strategie/
Visser, M., & Sikkenga, B. (2015). Basisboek Online Marketing. (p. 396). Noordhoff Uitgevers.
Maak jouw eigen website met JouwWeb