SEA: Wat is het en waarom is het belangrijk?

(Edwords, 2009)

Nee, SEA staat niet voor zee, maar is een afkorting voor 'Search Engine Advertising'. In het kort betekent dit het betaalt adverteren op zoekmachines. Als je gaat adverteren op internet, kun je heel specifiek adverteren op een bepaalde doelgroep. Het grootste verschil tussen SEO en SEA is dat je voor SEO niet hoeft te betalen; voor SEA wel. Vandaag ga ik het wederom over Google hebben omdat zij simpelweg het grootste marktaandeel hebben.

In Google zijn standaard plekken gereserveerd voor advertenties, zoals te zien is in de afbeelding hiernaast. Vandaag de dag is het de eerste aantal zoekresultaten en de balk aan de zijkant. Op Google kan je adverteren met Google AdWords. Dit is ook onder andere voor videoadvertenties op YouTube, wat ook onderdeel is van Google. Op Google AdWords kan je bieden op plekken in de verschillende advertentie plaatsen via Google platformen. Je betaalt per klik: dus per keer dat iemand op jouw advertentie klikt, betaal jij een bedrag aan Google. (Vindkracht9, 2018)

Welke doelen kun je bereiken?

Je kan SEA over het algemeen goed inzetten voor deze 3 doelen:

Naamsbekendheid

Omdat jouw bedrijf door SEA vaker te zien is in Google, zal de naamsbekendheid hierdoor gaan groeien.

Verkoop stimuleren

Met SEA is doelgericht adverteren erg makkelijk geworden wat betekend dat jouw doelgroep jouw advertenties te zien zal krijgen. Hierdoor is de kans groter om potentiële klanten op jouw website te krijgen met het doel de verkoop te stimuleren.

- Extra conversie

Denk hierbij bijvoorbeeld aan mensen die een account aanmaken op jouw website, of zich inschrijven voor de nieuwsbrief. (Vries, 2018)

(Visser & Sikkenga, 2015)

Zoekwoordenanalyse

Jouw website moet overeenkomen met de zoekwoorden die mensen gebruiken om te zoeken op zoekmachines. Daarom is het verstandig om een zoekwoorden analyse te maken, om erachter te komen waar jouw doelgroep op zoekt zodat jouw website getoond kan worden in de zoekresultaten. Een goede tool die hierbij kan helpen is de Google Keyword Tool. Daarin kan je jouw website invoeren en doelgroep, waarna Google opzoek gaat op welke woorden jouw doelgroep het meeste zoekt. (Karelgeenen, 2018) (Groot, 2016)

 

Bibliografie

Edwords. (2009, maart). SEO vs SEA. Opgeroepen op mei 10, 2018, van https://www.edwords.nl/wp-content/uploads/2009/03/Wat-is-SEO-SEO-vs.-SEA-e1444208167988.png

Groot, M. d. (2016). Handboek SEA. (p. 36-42) Van Duuren Media.

Karelgeenen. (2018). Zoekwoordonderzoek. Opgeroepen op juni 8, 2018, van https://www.karelgeenen.nl/termen/zoekwoordonderzoek/

Vindkracht9. (2018). Wat is SEA? Opgeroepen op juni 8, 2018, van https://www.vindkracht9.nl/woordenboek/adwords/sea/

Visser, M., & Sikkenga, B. (2015). Basisboek Online Marketing. (p. 467) Noordhoff uitgevers.

Vries, R. d. (2018). SEA Inzetten. Opgeroepen op juni 7, 2018, van https://onlinemarketing.nl/sea-inzetten/

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb